Bărci pneumatice

press-release

De ce-mi trebuie?

Diferenţa dintre pescuitul de pe mal şi pescuitul din barcă este uriaşă. M-am aflat în ambele situaţii şi pot să vă spun cu mâna pe inimă că pescuitul din barcă e cu totul altceva. N-am înţeles asta de la bun început, a trebuit să bag câteva partide ca să realizez ce şi cum. Aşa cum e şi firesc, mă refer aici în mod special la pescuitul răpitorilor cu năluci, un stil de pescuit foarte activ, care presupune sute şi sute de lansări şi shimbarea locului ori de câte ori este nevoie.

Concret, abordarea partidei, a loculilor de pescuit, libertatea de a alege orice loc de pe râu sau lac (insule, structuri etc), aşa cum dictează conştiinţa şi cunoştinţele pescarului, pot fi un avantaj major al pescarului în lupta sa permanentă cu propriul palmares.

1

Ce fel de…

Aici am să insist puţin, asta şi pentru faptul că sunt fericitul fost posesor a două bărci pneumatice, acum însă foarte mulţumit de cei 2,70 metri de D1000 pe care-i călăresc actualmente. 😉

Aşaaa, să vedem. În primul rând m-aş referi la siguranţa pe care barca trebuie să o ofere pescarului, pentru că viaţa are prioritate. Ca să fie sigură, o barcă trebuie să fie în primul rând suficient de stabilă şi spaţioasă. Stabilitatea bărcii ar trebui să provină din construcţia acesteia, cele mai folosite bărci pneumatice au două flotoare mari pe lateralele bărcii care se unesc în partea frontală iar în spate depăşesc placa motorului. Cu cât sunt mai mari diametrele flotoarelor (denumite generic “baloane”) cu atât stă mai bine pe apă, conferind şi un plus de siguranţă pescarului care se află în barcă. Însă odată cu dimensiunea baloanelor va creşte şi rezistenţa la înaintare precum şi portanţa, implicând astfel un deficit al vitezei de navigaţie şi probleme serioase la aşa-zisul “stat în ancoră” atunci când bate vântul. Un diametru potrivit, care să împace şi capra şi varza, foarte folosit de altfel în construcţia bărcilor pneumatice, este de 40-50 centimetri. Este un compromis bun între siguranţă, stabilitate şi navigaţie.

La capitolul siguranţă, numărul de camere de aer al unei bărci ar trebui să fie de minim 3, dotate cu supape de siguranţă, supapadeşi eu unul aş recomanda bărcile care au măcar 4 camere de aer. Se poate întâmpla oricând un necaz (ancora de la un vobler sau un jig scapat în balonul bărcii, spre exemplu) şi e bines să fii asigurat că rămâi la suprafaţa apei. Asta îmi aminteşte de un concurs pe Valea Argovei, acum câţiva ani, când concuram dintr-o “rusească” cu două camere de aer; unul din baloane se dilatase destul de mult din cauza căldurii şi am vrut să-i dau puţin drumul la aer; neavând supapă de siguranţă presiunea mi-a aruncat dopul şi balonul cu pricina s-a dezumflat instantaneu; în consecinţă am rămas cu şezutul pe celălalt balon nemaştiind cum să ţin de unelte ca să nu le caut pe fundul apei. ObyDe menţionat că pescuiam pe o adâncime de 4-5 metri. M-au transbordat atunci arbitrii într-o barcă de lemn şi totul s-a terminat cu bine. Supapa interioară pentru scurgerea apei, situată în placa-motor, se poate dovedi foarte utilă pe ploaie sau atunci când sunt valuri mari, suplusul de apă din barcă scurgându-se prin această supapă, aflată deasupra liniei de plutire a bărcii.

Dimensiunea interioară a bărcii pneumatice este totodată unul din criteriile importante la alegerea unei bărci; pescarul trebuie să se simtă bine în barcă, să aibă spaţiu suficient pentru echipament (lansete, rucsac, juvelnic etc), să poată pescui confortabil. Chila gonflabilă este una din dotările foarte utile unei bărci pneumatice, ajută mult la înaintarea şi la direcţionarea bărcii şi în plus conferă un plus de stabilitate, mai ales pe valuri mari. La confortul pescarului contribuie din plin podina. În varianta rigidă sau gonflabilă, conferă pescarului avantajul de a pescui din picioare, pentru un mai bun control al lansărilor, al peştelui în drill şi chiar o mai bună orientare. O prefer de departe pe cea rigidă, construită de obicei din aluminiu sau tego. Generic vorbind, la o barca între 2 şi 3 metri lungime, podina e modulară, construită din 3 până la 4 bucăţi, pentru uşurinţa transportului şi a motajului acesteia.barca-vedere-fata-c-1_resize

Materialele

din care sunt construite pneumaticele sunt destul de variate, începând cu ultraclasica policlorură de vinil (aşa-zisul P.V.C.), apoi cauciucul şi nepotul său – cauciucul pânzat, P.V.C.-ul în combinaţie cu materialul textile (camere de aer din P.V.C. învelite în material textil sau sandwich Textil-PVC-Textil) şi terminând cu materialele de ultimă generaţie, cum ar fi hypalonul. De evitat sunt cele din P.V.C. simplu, sunt foarte vulnerabile la orice fel de obiect contondent, presiunea de unflare este mică şi sunt cele mai nesigure bărci goflabile de pe piaţa. Cum e şi firesc, este de dorit să avem o barcă cât mai fiabilă în timp şi, în acelaşi timp, rezistenţă la factorii de uzură. Recomandarea mea, legată de materialul de construcţie, este să căutăm măcar minimum de siguranţă, adică bărcile confecţionate din materialele tip sandwich, dacă nu chiar hypalon.

Accesorii

Dacă tot am vorbit despre barca pneumatică, hai să vedem care sunt şi dotările cu care putem upgrada aceste jmotor-intreg-c_resizeucării atât de utile pescuitului sportiv. În pachetul standard ale unei bărci, producătorul include pompa de aer, vâslele, sacul de transport şi kitul de reparaţii, toate foarte utile pescarului. Pentru  deplasarea cu uşurinţă pe apă, dincolo de vâslele aferente oricărei bărci, fie ele din aluminiu, lemn sau plastic, ideală ar fi achiziţionarea unui motor. Pentru pescuitul răpitorilor, în vederea apropierii în linişte de locul de pescuit şi fără a depune efort fizic pe distanţe mari, aş recomanda un motor electric. Avantajele lui, în comparaţie cu un motor termic, ar fi nivelul redus de poluare, fie ea fonică sau chimică, greutatea redusă şi faptul că, practic consumă doar curent electric, curent generat de o baterie (acumulator) reîncărcabilă dedicată. Un motor cu puterea situată între de 30 şi 60 de livre-thrust (până într-un cal-putere), alimentat la un acumulator de 70-100 Ah, poate împinge cu uşurinţă o pneumatică de 50-100 de kilograme, cu unul-doi pescari echipaţi complet. Acumotor-montat_resize_resizemulatorul trebuie să fie unul rezistent la consum în timp, cu descărcare înceată şi nu un aşa-zis “starter” care este echivalentul acumulatorilor auto comuni.

Pe lângă toate uneltele şi sculele care ne ajută să realizăm driluri cu răpitorii, un sonar îşi dovedeşte din plin utilitatea, atunci când explorăm o apă din barcă. Adâncimea apei, structurile, pragurile s.a.m.d. sunt locurile dezvăluite de display-ul sonarului, lucru care ne poate ajuta enorm atunci când suntem în căutarea peştilor. N-am să detaliez mai mult pentru că sunt atâtea modele şi variante de sonare încât merită cu prisosinţă un articol viitor.

Totodată, când vă propuneţi să ieşiţi cu barca pe apă, nu uitaţi ca întotdeauna să aveţi în barcă şi o vestă de salvare, viaţa proprie are prioritate.vesta1-c_resize

Ergo:

Ce trebuie să ştim despre bărcile pnematice înainte de a achiziţiona una? Nu neaparat în ordinea asta, ar fi următoarele:

# materialul de construcţie (barcă, podină, vâsle);

# numărul de camere de aer;

# dimensiunile interioară şi exterioară;

# diametrul baloanelor;

# navigabilitatea;

# stabilitatea;

# greutatea specifică;

# calitatea finisajelor (supape, lipituri, placă motor etc).

În încheiere,

Pot să vă spun că, nu de puţine ori am suprins pe furiş privirile uşor invidioase ale pescarilor de mal, atunci când partida din barcă mi-a oferit driluri repetate; e simplu, prinzi, pozezi şi eliberezi, ce poate fi mai frumos de atât? Frumos, însă doar din punctul meu de vedere, nu vreau să ştiu ce bolboroseau colegii de suferinţă de pe mal, chiar nu vreau.

În speranţa ca acest mic ghid vă va ajuta în alegerea unei bărci penumatice, East Spinning Team vă urează Fire tensionate!

Articol realizat în colaborare cu Baracuda România şi Magazinulupeşte.

15 Comments

  1. bug December 13, 2010
  2. Leba December 13, 2010
  3. bug December 14, 2010
  4. jonah December 14, 2010
  5. Sorin December 17, 2010
  6. Leba December 19, 2010
  7. Sorin December 20, 2010
  8. Blajinu' December 20, 2010
  9. Leba December 20, 2010
  10. Sorin December 22, 2010
  11. Shena Sequra April 11, 2011
  12. Alexxx August 19, 2011
  13. Leba August 21, 2011
  14. domain May 9, 2012
  15. Cangea April 30, 2013

Leave a Reply